Gå sammen i grupper på tre. Dere skal utarbeide et
spørreskjema, lage kriterier og undersøke utbdredelsen av religion på skolen,
slik at vi får et bilde på mangfoldet her.
Resultatet og drøftingen av dette skal legges på
bloggene deres.
Jente
|
Gutt
|
Til
sammen
|
|
Kristendom
|
18
|
6
|
24
|
Agnostiker
|
2
|
1
|
3
|
Ateist
|
2
|
3
|
5
|
Islam
|
1
|
5
|
6
|
Ingen
|
0
|
2
|
2
|
Annet
|
1
|
1
|
2
|
Troende
|
32
|
||
Ikke
-troende
|
10
|
Min gruppe hadde en spørreundersøkelse om utbredelse av religion blant tilfeldige elver på skolen som tilhørte studiespesialisering. Det var inndelinger i forhold til kjønn, ikke-troende/troende og hvilken religion/livssyn eleven tilhørte samt om foreldrene var ikke troende/troende og hvilken religion/livssyn de tilhørte. I tillegg hadde vi oppfølgerspørsmål angående foreldres innvirkning med tanke på religion/livssyn og praktiseringen av religion/livssyn. På oppsummeringen er det bare religionene/livssynene som er representert som har blitt tatt med i statistikken, i tillegg er forskjellige konfesjoner innenfor de diverse religionene samlet under "hovedreligionen"; f.eks er smiths venner, katolikkene, protestantene osv. slått sammen under "Kristendom". I oppsummeringen angående ikke-troende/troende inngår ateister og agnostikere i "ikke-troende".
Av tallene ser vi at
flertallet av de spurte jentene oppfatter seg selv som kristne (hele 75%), og
at det er ingen av de spurte jentene som ser på seg selv som ikke-troende eller
ikke har et annet livssyn. De andre religionene/livssynene er svakt representert
og disse (muslimer, ateister og agnostikere) har ca. like mange representanter.
Hos guttene er det også flest kristne (drøye 30%), mens Islam stiller betydelig
sterkere hos de spurte guttene enn hos jentene. Guttene har også en noe større
andel ateister enn jentene, samt at det er flere av guttene som sier de ikke
har noen tro/livssyn i det hele tatt. Totalt er det ca. 60% kristne og ca. 15%
muslimer og ateister, dermed er det en liten andel agnostikere, elever som ikke
har noen form for tro/livssyn og svært får under kategorien for "andre
religioner/trosretninger". Da får vi resultatet at drøye 75% av de spurte
er troende, og derav tilsvarende ca. 25% er ikke-troende.
Først og fremst
burde man ha mange flere deltagere for å få en god undersøkelse, da det kun var
42 spurte i denne spørreundersøkelsen. Likevel stemmer vår undersøkelse ganske
godt overens med prosentandelen innenfor kategoriene på nasjonalbasis. Da det store
flertallet av Norges er regnet som kristne, mens medlemmer av Human-Etisk
Forbund og Islam stiller ganske jevnt et godt stykke under kristendommen
(basert på tall fra 2006). Vi kan da regne med at denne beregningen
kan stemme godt overens med de totale tallene for hele skolen.
12% av de spurte
fortalte at de hadde opplevd et mirakel eller åndelig opplevelse knyttet til
sin religion, men alle ville holde informasjonen privat og ville ikke utdype
videre. 1 person fortalte at hun/han ikke respekterte religiøse personer (uten
at hva men mener med respekterer/respekterer ikke er utdypt eller forklart i
spørreundersøkelsen), noen få svarte at de var helt likegyldige, mens det store
flertallet mente de respekterte de religiøse.
Det er mange av de
som anså seg selv som kristne fordi man er medlem av den norske kirke og har
konfirmert seg i kirken, og derav føler de tilhører kristendommen. Mange av
disse anså seg ikke som praktiserende kristne, men at de tilhørte den
religionen likevel. Dette kom også tydelig frem da de aller fleste av de
kristne aldri/svært sjeldent deltar på religiøse aktiviteter, det eneste var
bryllup/dåp/konfirmasjon. Til og med gudstjeneste på juleaften var det ytterst
får som deltok på. Blant muslimene derimot praktiserte alle religionene sin og
deltok på religiøse aktiviteter opptil flere ganger i uken. Dette kan ha med at
det ikke har vært så mange generasjoner muslimer i landet enda, og de muslimene
vi spurte enten var første-, andre- eller tredjegenerasjons innvandrere med
muslimsk bakgrunn. De er med andre ord ikke som de kristne i denne
spørreundersøkelsen hvor religionen først ble praktisert for mange generasjoner
siden, og siden dabbet av.
(Skrevet i samarbeid med Aurora Skjerdal Tjernshaugen som var på min gruppe)
(Skrevet i samarbeid med Aurora Skjerdal Tjernshaugen som var på min gruppe)
Kilder:
Tro og Tanke, 1.
utgave/3. opplag 2012, Aschehoug av: Gunnar Heiene, Bjørn Myhre, Jan Opsal,
Harald Skottene og Arna Østnor.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar