onsdag 4. juni 2014

Oppgave 3

Kristendommen har blitt splittet i ulike konfesjoner. Ta for deg en av hovedkonfesjonene og en av de mindre. Hva kjennetegner dem? Gjør en sammenlikning av disse.

Konfesjon er rett og slett et annet ord for trosretning, som kjent er kristendommen splittet i mange ulike konfesjoner. De tre hovedkonfesjonene, og derav de tre mest kjente, innenfor kristendommen er den protestantiske -,den katolske- og den (østlige) ortodokse kirke. Jeg har valgt å ta for meg den (østlige) ortodokse kirke og smiths venner.

De ortodokse kirker (f.eks Den russisk-ortodokse kirke, Den serbisk-ortodokse kirke og Den gresk - ortodokse kirke) består av selvstyrte eller selvstendige kirker, uten f.eks en pave som i den katolske kirke. De ortodokse kirkene kan likevel omtales i éntall fordi de på det åndelige plan ser på seg selv som kun én kirke, selv om de (som tidligere nevnt) ikke er én på det organisatoriske plan. Den katolske - og den østlige ortodokse kirke var begge under samme kirke, inntil 1054 i det store skismaet hvor patriarkatene i Roma og Konstantinopel skilte lag. Det var først da den ortodokse- og den katolske kirke  oppstod som to enheter. At de kaller seg for den ortodokse kirke betyr at kirkene som inngår har bevart den opprinnelige kristne troen, uforandret, da ortodoks betyr rett lære og gudstilbedelse. Med andre ord kjennetegnes de ortodokse ved at de kan bli oppfattet "gammeldagse" og "strenge". De bygger nemlig deres tro på bibelen og gamle tradisjoner som er inspirert av Den Hellige Ånd.
De ortodokse tror at:
- Gud ble menneske for at mennesket skulle bli guddommelig:
Gud ble et menneske da Jesus kom til verden, altså ble det guddommelige en del av den menneskelige verden og dermed kan det menneskelige bli en del av den guddommelige verden. Med andre ord kan mennesket komme helt nær Gud, og det kan de troende oppleve i den ortodokse gudstjeneste.
- Kristus har gitt menneskene seier over døden:
Den aller viktigste troen i den ortodokse kirke er at Jesus overvant døden, med andre ord årets høydepunkt den nattlige gudstjenesten før første påskedag. Til forskjell fra "vanlige Kristne" hvor juleaften og Jesus fødsel er årets høydepunkt. De ortodokse feirer første påskedag med god mat og selskaper/sammenkomster med familie og nære venner fra kirken.
- Helgenene kan hjelpe de troende:
De ortodokse tror at helgenen kan beskytte dem mot onde makter, samt hjelpe de troende i både livets store og små problemer. Man blir minnet på at helgenene er med de troende i kirken ved alle ikonene, malerier av Kristus, Jomfru Maria, engler, apostler og andre helgener. Pga. beskyttelsen fra helgenene har de ortodokse bilder av dem stort sett over alt de ferdes og oppholder seg som i hjemmene, på arbeidsplassen, i butikker, i biler og busser. Ikonene av helgenene er hellige og man har ofte et eget hjørne i hjemmet for ikonene. Man ber ved ikonene og ærer dem med tente lys, røkelse og kyss. For at en skal kunne bruke et ikon i hjemmet eller andre steder, må en prest velsigne ikonet i kirken på forhånd. De ortodokse tror at ikonene er fylt av noe guddommelig, og ved å tilbe og ære ikonene kommer man dermed nærmere Gud.

Smiths venner ( eller offisielt Brunstad Christian Church av etter oppkjøpet av deres eiendom på Brunstad i Vestfold) er en annen konfesjon innen kristendommen, og denne regnes som den eneste verdensomspennende menighet med utspring i Norge. Menigheten oppstod tidlig på 1900-tallet i Vestfold og fikk sitt uoffisielle navn (Smiths venner) etter grunnleggeren Johan O. Smith. Faktisk var Johan Oscar Smith Fredrikstad-mann, det kan tenkes at det er derfor det er en del Smither i Fredrikstad/Sarpsborg området, da det var særlig langs kysten at det etablert kontakter. Fredrikstad var da et åpenbart "mål" da det var hjembyen til Smith. Smithene har sitt grunnlag i Det nye testamentet og at Bibelen er Guds ord, foruten om det har de ikke noen lære. Troen på Jesus som Guds sønn, Den hellige ånd, syndenes forlatelse, dåpen og nattverden er grunnleggende i Smithenes tro. Med andre ord er Bibelen ufeilbarlig, og f.eks historiene om Eva og Adam og Noahs ark er virkelige hendelser og personer i Smithenes tro. Uten om det blir en del av Smithenes tro sett på som tradisjonell, konservativ, kristen tro.

Til forskjell fra veldig mange andre kristne kirker/menigheter har Smithene fokusert mye på Hebreerbrevet. Dette nytestamentlige brevet ble skrevet av en anonym forfatter, og det står blant annet:
Derfor måtte han (Jesus) i ett og alt bli sine brødre lik, så han kunne være en barmhjertig og trofast øversteprest i tjeneste for Gud og sone folkets synder. Fordi han selv led og ble fristet, kan han hjelpe dem som fristes". Med andre ord kan mennesket leve i fristelse og like vel få frelse, fordi Jesus ble fristet. Altså, så lenge man får hjelp til å ikke synde, så kan man bli frelst selv om man ikke har levd totalt uten fristelse. De ortodokse tror også at "Gud ble menneske for at mennesket skulle bli guddommelig".

Når det kommer til prester og predikanter, har ikke Smithene noen prester eller faste predikanter i menigheten. De ortodokse har presteskap, patriark -> metropolitt -> erkebiskop -> biskop -> prest -> diakon. Alle biskopene må leve i sølibat, mens prestene ikke trenger dette. Prestene kan derimot ikke inngå ekteskap etter å ha blitt presteviet, posisjonen som prest er også forbeholdt menn. Det er ikke tillatt at kvinner kan være prester, men de ortodokse har generelt ingen store begrensninger overfor kvinner utover konservativ kristen tro.

Heller ikke kvinnene i Smiths Venner har det så forferdelig, men det er likevel noen skiller det er verdt å nevne. Menn skal bruke mannsklær og ha kort hår, kvinner skal bruke kvinneklær og la håret gro. Kvinnene går dermed ofte med skjørt/kjoler (lange selvfølgelig) og har langt hår, under gudstjenester blir håret dekket til.

I den ortodokse kirke praktiseres barnedåp ved immersjon (hel neddykking i vannet), og døpefonten står helt ytterst i en ortodoks kirke. Dette symboliserer at dåpen er inngangen til menigheten og troen. Smithene praktiserer også immersjon, men har voksendåp istedenfor barnedåp. Dette fordi de mener man ikke er klare for å ta sine egne valg før en er voksne.

"Konfirmasjonen" eller krismering (av kristus - den salvede) blir gjennomført rett etter dåpen i den ortodokse kirke. Det innebærer dermed ikke noen videre opplæring å bli konfirmert i den ortodokse kirke, men det innebærer at barnet, rent praktisk, er fullverdige medlemmer av kriken fra dåpen av. Da kan de også ta fullverdig del i kirkens liv og i nattverden. Smithene har heller ingen konfirmasjon slik vi kjenner det fra kirkelig konfirmasjon, da konfirmasjon ikke eksisterer som rituale hos smithene. Likevel har de fleste lokalmenigheter en form for trosopplæring, dette kalles bibelundervisning. Denne bibelundervisningen foregår mens barn går på 9. eller 10. trinn.

Med andre ord er den grunnleggende dyrkelsen av Gud, og troen på hans skikkelse på jord i form av Jesus og helt generell organisasjon med gudstjenester og menigheter den samme. Det er mindre og mer ubetydelige faktorer som skiller både disse to, og de andre konfesjonene innen for kristendommen. Likevel er det stor splittelse mellom en stor del av dem. Dette kan komme av den reelle troen, eller andre faktorer preget av samfunnet omegn. Mange små trosretninger og menigheter fører til flere maktpersoner og flere midler per person (f.eks lederne i Smiths Venner som kjøpte et området på Sørlandet til 18 millioner kroner for sitt folk). Små samfunn gir også en mye større nærhet til hvert enkelt medmenneske i samfunnet, og samholdet blir trolig mye sterkere. Likevel er større samfunn som den ortodokse kirke lettere å forholde seg til for resten av omverdenen, da innsikten er mye større. De små menighetene blir mye mer adskilt fra befolkningen rundt. De har egne områder, egne arbeidsplasser osv. Er dette riktig mtp. Barn og unge som ikke kan ta sine egne valg, og som blir totalt adskilt fra venner og familie om de velger å gå ut av menigheten? Er det slik at det skal være så enkelt for så små menigheter å drive sine egne samfunn uten innsikt fra resten av landet, landet som kjemper for åpenhet, et multikulturelt samfunn og menneskerettigheter. Er det slik at Smiths Venner og andre små menigheter ikke skal være delaktige i dette?

Vil avslutte innlegget med en humoristisk vri, fri for paralleller til de overnevnte religionene og andre religioner generelt sett. (Foruten navnet).



Kilder
http://snl.no/Smiths_Venner 03.06.14 kl. 19.00

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar